blog o studijním pobytu v rámci programu Erasmus

sobota 22. října 2011

Výlet do Stockholmu

Semestr tady ve Finsku je rozdělen na dvě části, mezi kterými je týdenní zkouškové období, ve kterém jsem však neměl žádné zkoušky, a tak když mi Michal napsal, jestli bych nejel s ním, Marií (Německo) a Ariadnou (Katalánsko) do Stockholmu, nemohl jsem odmítnout, i když jsem měl původně v plánu pracovat na svojí diplomové práci.
MS Europa

Plán cesty byl následující. V neděli 16.10. plavba lodí z Turku do Stockholmu (přes noc), pak jedna noc v hostelu a další noc z úterý na středu opět na lodi. První komplikace nastala při pokusu zabookovat lístky na loď, protože podle původního plánu jsme chtěli cestovat se společností Viking Line, ale vše bylo vyprodané, naštěstí zde byla další společnost - Tallink Silja Line, vybrali jsme nejlevnější kajuty (41,50 EUR na osobu za zpáteční lístek), placení kartou však ze záhadných důvodů nefungovalo nikomu z nás, nakonec jsem přišel na řadu já a fungovalo to, dodnes nevíme, kde byla chyba. Hostel zajistila Maria v centru Stockholmu za zhruba 20 EUR za noc a jmenoval se Interhostel. Nakonec jsme dostali dokonce lepší ubytování, než jsme si zaplatili, navíc vše fungovalo, jak mělo a personál byl také příjemný, takže mi nezbývá než tento hostel všem doporučit. A ještě doplním, že z Tampere do Turku jsme jeli vlakem za cca. 13 EUR a zpět autobusem za 12 EUR, takže celkově nás ubytování a doprava vyšly na téměř 90 EUR.

Ale zpět k tomu, jak vlastně výlet probíhal. Já s Michalem jsme se rozhodli, že využijeme situace a prohlídneme si Turku, zde v Tampere s oblibou nazývané jako "Ass of Finland". Podle očekávání zde nebylo nic až tak zajímavého, takže nám nakonec stačila bohatě asi jen jedna hodina a vyrazili jsme směrem k přístavu, kde již čekaly holky. Pohled na 12 pater vysokou loď zvanou MS Europa byl skutečně impozantní. Naše kabina se nacházela ve 2. patře (úplně naspodu, dokonce nad námi byla auta a vsadil bych se, že jsme byli pod hladinou moře). Nicméně na jednu noc ideální řešení (zdálo se...). Trochu jsme si prohlédli loď, zejména patra s obchody a restauracemi, poslechli pár Finů na karaoke a šli spát. Naneštěstí vedle nás byla celkem velká parta opilých Finů (shodou okolností z Tampere), která nám nedovolila spát (myslím, že jsem spal maximálně jednu hodinu). Chvílemi to vypadalo, jako by se snažili zdemolovat svou kabinu, Maria dokonce zavolala na recepci, ale nemyslím si, že to pomohlo...

Následující den ve Stockholmu byl tedy ve znamení únavy. Naše první kroky vedly k hostelu, kde jsme si nechali zavazadla a vyrazili jsme na prohlídku města. První věcí, které jsem si všiml, byl styl oblékání, většina Švédů měla velmi vkusné oblečení. Celkově město působilo takovým uhlazeným dojmem, k vidění byla spousta zajímavých kostelů, ale hlavně "obyčejných" domů se zajímavou architekturou (hlavně v "old town"). Protože byla celkem zima (5°C), rozhodli jsme se navštívit muzeum fotografie (expozice v přízemí byla zajímavé, ostatní se mi příliš nelíbily). Poté jsme obcházely různé kostely (ono v mapě nic jiného nebylo), což holky brzy přestalo bavit, a tak jsme se rozdělili. Já a Michal jsme měli jasný cíl - halu Globen. Popravdě řečeno, bylo to celkem daleko a schválně jsem si našel nejkratší pěší vzdálenost od hostelu k hale, která je asi 7 km, avšak my jsme šli jinou trasou, takže to bylo okolo 10 km a dohromady za celý den jsme tedy ušli více než 20 km (teď to zní až neuvěřitelně, ale podle Google maps to tak vychází). Pak jsme se setkali s holkami v kavárně, dali jsme si čaj, nakoupili levné polévky a šli se ubytovat do hostelu, tam jsme si dali kávu a polévku a unavení po předešlé noci a celém dni jsme šli spát.
Hala Globen

Další den ráno budíček asi v 10, popravdě řečeno, klidně bych spal déle. Rychlá snídaně a pak opět na prohlídku města, tentokrát byla na řadě radnice. Bohužel byla věž zavřená, takže výhled na Stockholm z výšky jsme se neužili. Poté začalo pršet, takže všechny plány šly stranou a hlavním úkolem bylo se někde schovat. Ještě předtím jsem náhodně potkal svého spolubydlícího - Kihoona (jak je ten svět malý). Nakonec jsme se rozhodli, že zbytek dne přečkáme v hostelu, ve kterém jsme sice už oficiálně nebydleli, ale bylo tam teplo, sucho a káva a čaj zdarma, takže proč ne...
City hall

Protože počasí nám skutečně nepřálo, k přístavu jsme museli jet metrem. Nečekal bych, že bude problém koupit jízdenku, ale docela nám to dalo zabrat, stejně jako hledání, kterou linkou vlastně máme jet. Nakonec jsme vše zvládli a nastoupili na loď MS Galaxy, která byla o něco menší než Europa, ale řekl bych, že o něco modernější. Naše kajuta se nacházela nad jedním z klubů, avšak dunění hudby bylo nakonec příjemnější než banda opilých Finů, takže se nám spalo mnohem lépe. Celkově povedený výlet, možná to počasí by mohlo být lepší, ale Stockholm za návštěvu určitě stál!
Klub pod naší kajutou
Více fotografií v albu: https://picasaweb.google.com/102902537253289119393/Stockholm102011